Vallen of terugklimmen, that's the question.

Boulderen: het moment om je krachten te testen tijdens het omhoog gaan. Maar wat als je eenmaal de eindgreep met beide handen, 2 seconden lang vast hebt? Er zijn dan twee opties: vallen of terug naar beneden klimmen.

Het nadeel van vallen

Zelf geef ik de voorkeur aan terug klimmen. Je traint hierdoor je lichaam meer en je voorkomt blessures door het vallen. In sommige boulderhallen is het zelfs verboden of afgeraden om te vallen nadat je een probleem hebt behaald. Elke keer dat je valt, krijgt je lichaam een grote schok te verwerken, vooral als je verkeerd valt. Je enkels en knieën hebben het meest te verduren. Stel je eens voor dat je als een stijve plank van 4 meter hoog gaat vallen. Dan gaat de gehele klap zich concentreren in je enkels. Of nog erger: dat je per ongeluk met één uitstekende been valt en de gehele klapt zich richt op die ene enkel (ervaring: lees hier over mijn gekneusde enkel). Als je naar voren valt, dan ga je misschien met je handen de val opvangen en kun je je polsen bezeren. Ook kun je op je gezicht vallen.

Maar goed, genoeg worst-case scenario’s. De kans is klein dat dit jou overkomt, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Blijf dus vooral alert tijdens het boulderen.

Het voordeel van terug naar beneden klimmen

Heb je net het gevoel van euforie omdat je een probleem hebt behaald, moet je nog naar beneden. Terug naar beneden klimmen is helemaal niet zo gek en suf, want:

  • je traint je lichaam op uithoudingsvermogen (je hebt immers net naar boven geklommen en maakt hetzelfde aantal meters naar beneden)
  • je traint je lichaam op kracht en lenigheid
  • er zijn andere technieken nodig dan toen je naar boven ging
  • hierdoor zul je op de lange termijn beter klimmen
  • je voorkomt blessures door het vallen

Zie hier een voorbeeld van terug klimmen (vanaf 0:58):

Veilig vallen

Als je valt, probeer dan de klap op te vangen door je hele lichaam te buigen op het moment dat je de grond raakt. De volgorde van buigen is van onder naar boven: eerst je enkels, dan knieën, heup, rug, nek, hoofd. Als je op de grond bent, probeer dan ook naar achteren te rollen.

Soms is het niet mogelijk om terug naar beneden te klimmen, omdat je aan een schuine wand hangt of als je erg moe bent. Probeer dan zo veilig mogelijk te vallen. Of klim eerst zoveel mogelijk naar beneden zodat je niet van heel hoog valt.

Natuurlijk kun je ook tijdens het boulderen per ongeluk slippen en vallen. Blijf alert en onthoudt hoe je het veiligst valt.

Keep it safe!