Schaafwonden

Als beginnende boulderaar zul je hier veel van last krijgen: schaafwonden. Schaafwonden op je vingers, handen, armen, schenen, knieën en misschien zelfs je gezicht. Dat is ook niet zo gek, want de wanden en klimstenen hebben over het algemeen een ruwe structuur (zoals schuurpapier).

Hoe kom je aan schaafwonden?

Onvoorzichtigheid. De meeste beginners klimmen onvoorzichtig; dat komt omdat je tijdens het boulderen bewegingen maakt die je in het dagelijkse leven niet doet. Het vergt dus tijd en oefening voordat je lichaam die bewegingen als natuurlijk beschouwt. Ook een tekort aan kracht is een oorzaak van onvoorzichtig klimmen. Het gaat dan specifiek om kracht die je nodig hebt om klimtechnieken uit te voeren. Inzicht is een derde factor. Bewegingen die je nooit eerder hebt gemaakt zijn lastig in te schatten. In je hoofd probeer je te berekenen hoe ver je moet reiken om een steen te pakken, maar dat kan wel eens mis gaan. Het ontbreken van techniek, kracht en inzicht zorgt ervoor dat je snel de volgende steen wilt pakken, maar onderweg bots je dan ergens tegenaan. Of je bent zo gefocust op het klimmen zelf, dat je je omgeving vergeet. Je beweegt snel je been en auw! Je hebt je scheen langs een andere steen geschaafd.

Herinner je je eerste autorijles nog? De eerste keer ben je zo gefocust op de werking van de auto zelf (koppeling, gas, remmen, sturen) dat je geen tijd lijkt te hebben voor je omgeving (regels, borden, overige verkeer). Pas als je de auto volledig onder controle hebt, kun je je aandacht vestigen op je omgeving.

Hoe voorkom je schaafwonden?

Eerder heb ik drie factoren aangekaart: techniek, kracht en inzicht. Deze drie dingen kun je trainen en gaan hand in hand. De kunst is om uiteindelijk zo natuurlijk mogelijk te gaan boulderen. Een aantal tips om schaafwonden te voorkomen:

  • Probeer zo rustig mogelijk de volgende steen te pakken (met je hand of met je voet). Je zult merken dat als je meer kracht hebt, dit beter zal lukken. Klimmen op deze manier zal je ook krachtiger maken.
  • Heb je een route behaald? Mooi! Oefen de route net zo lang totdat je deze op een relaxte manier kan klimmen. Je zult later zien dat je dezelfde bewegingen kan toepassen op nieuwe onbekende routes.
  • Luister naar je lichaam. Ben je (tijdelijk) te moe om verder te klimmen? Rust dan even uit voordat je verder gaat. Anders ben je geneigd om alles snel te doen.
  • Doe een lange shirt en broek aan. Je moet het wel niet erg vinden als je kleding per ongeluk stuk gaat.

Als je al schaafwonden hebt

Je doet je best om ze niet te krijgen, maar toch kan het gebeuren. Hier zijn een aantal tips wat je dan kan doen:

  • Net een verse schaafwond gekregen? Bedek die met een pleister, anders maak je je omgeving per ongeluk vies met je bloed.
    • Mocht je er de middelen voor hebben, dan is het natuurlijk beter om meteen je wond te reinigen (afspoelen met water), desinfecteren (jodium o.i.d.) en te beschermen (pleister)
  • Bedek oude wonden die je al hebt met een pleister. Er is kans dat je je wond opnieuw open haalt.
  • Er zijn allerlei verzorgingsmiddelen voor schaafwonden om ze sneller te laten genezen en de kans op littekens te verkleinen. Je kunt kijken bij een drogisterij, apotheek en boulderhal voor zulk soort zalfjes, crèmes en gels.