Gekneusde / verstuikte enkel

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt al makkelijk door je enkel gaan door op een onregelmatige oppervlak te gaan lopen. Dan stap je onverwachts dieper en bam! Daar lig je dan met je enkel. Je kunt je voorstellen dat je tijdens het boulderen deze blessure ook op kan lopen. Vooral tijdens het springen en vallen kun je door je enkel gaan.

Onmiddelijke maatregelen

Wat je meteen moet doen nadat je door je enkel bent gegaan:

  • Hulp krijgen: vraag om hulp aan omstanders. Waarschijnlijk ben je meer bezig met de pijn op dat moment en zullen omstanders je te hulp schieten.
  • Naar een veilige plek gaan: je kunt vlak na het ongeluk niet met je gekneusde enkel lopen. Waarschijnlijk lig je midden in een zone waar andere mensen nog bezig zijn met klimmen en springen. Probeer, als het kan, langzaam te bewegen naar een veilige plek in de buurt. Als het niet lukt, laat dan je hulpbrigade onoplettende mensen waarschuwen die nog in je buurt willen klimmen en springen.
  • De zwelling zo veel mogelijk tegenhouden:
    • Houdt je schoenen aan: zo krijgt de zwelling geen ruimte om groter te worden.
    • Koel je enkel: doe dit zo snel mogelijk en 10 minuten lang met een icepack, coldpack, zak ijsblokjes of koud water. Als je met ijs werkt, doe er dan nog wel een theedoek er omheen om bevriezing te voorkomen!
    • Houdt je enkel hoog: hoger dan je heup en knie.
  • Daarna: probeer weer rustig te lopen (met behulp van iemand anders of krukken). Forceer het niet, als het niet gaat neem dan nog een paar minuten rust en probeer het nogmaals. Lukt het echt niet om te lopen? Laat dan je enkel nakijken door een arts om een gebroken enkel uit te sluiten.

Herstelperiode

Het kan weken tot maanden duren voordat je enkel weer volledig hersteld is. Er zijn tegenstrijdige berichten op het internet wat je eigenlijk moet doen met een gekneusde enkel: aan de ene kant wordt veel rust geadviseerd en aan de andere kant veel beweging. Luister naar je lichaam en doe een beetje van beide: forceer je enkel niet maar oefen wel rustig met je enkel zolang het gaat. Oefening bevordert herstel. In de eerste week is het nog aftasten wat wel en wat niet kan. Tijdens het rusten kun je je enkel koelen en hoog houden.

Je enkel is aan het begin opgezwollen en blauw. Na ongeveer 5 dagen zal de zwelling langzaam afnemen en wordt de rest van je voet blauw, groen en geel over een bepaalde periode.

Na twee weken zou je al wel rustig kunnen lopen en fietsen. Ga dan niet meteen volop weer sporten, maar bouw dit rustig op. Bij het boulderen is het beter om niet te springen en vallen, maar om weer terug te klimmen als je naar beneden wilt gaan.